HEDIA BLOG
Az oktatás alapvető átalakítása szükséges
(bevezető rész)
2017. január 27.
⎟
Szerző: Herczeg László ⎟
Az oktatási rendszer átalakításánál figyelembe veendő szempont a tanuló boldogság kontra szorongás faktora. Tulajdonképpen arra gondolok, hogy a
menetelő, szoros időbeosztású tananyaggal csak a tanulók kisebb hányada
képes lépést tartani. Nyilván még a legelitebb nebuló sem tud mindent
elsajátítani, így az ebből a tudáshiány-érzetből fakadó szorongás
érzése még ezeket a gyerekeket is sújtja. Mit szóljunk akkor azokról a gyerekekről,
akiknél akár már a kezdet kezdetén fellép ez a minőség. Ők szinte az
összes iskolai évet ebben a szorongó, nyomasztó állapotban harcolják
végig. Sajnos magába az oktatási rendszerbe van belekódolva ez a
torzító jelenség. Ne csodálkozzunk, ha felnőttként sem
válnak képessé arra, hogy megfeleljenek a munkahelyi, a családi illetve
az egyéb társadalmi elvárásoknak.
Gondolkodjunk egy picit!
Mi lenne, ha rugalmasabbá lenne formálva az oktatási metodika haladási
sebessége. Ha egy diákkal több tanár is foglalkozna. Egyikőjük előadná
az új tananyagot, azaz segítene a megértésben, míg a másik tanár (vagy
akár több is, például
távmunkában, a technika segítségével) felkészíti belőle - persze önálló
tanulási tevékenység mellett - a diákot. Segít abban, hogy a
teljesebb megértés létrejöjjön, s rendelkezésre áll a kikérdezésben,
mikor a megtanult anyag a diák részéről felmondhatóvá válik. Persze egy
koordináló pedagógus közreműködésével lennének ezek az időpontok
egyeztetve. De a tanuló csak akkor mehet a következő, új anyagot
megértetni akaró
órára, ha tényleg elsajáította az előző anyagot. Ebben a formában
lesznek, akik gyorsabban haladnak, hamarabb tudnak időpontot foglalni,
s ugyanannyi idő alatt több ismeretre tesznek szert, vagy akár hamarabb
befejezik az adott iskolai periódust. Nyilván ennek a "nyers"
elképzelésnek lehetnek nem kívánt “mellékhatásai” is. Így például több
pedagógusra lenne szükség, főleg a felkészítés területén. A diákokban
nagyobb mértékben jelentkezne a siker élménye, ugyanakkor a
versenyszellem lehet, hogy jobban eltávolítaná egymástól a gyerekeket.
Azok a barátságok, melyek a mai rendszerben természetes módon
kialakulnak, ebben a mintában már szűkebb keretek között működnének. De
meglehet, hogy egymást erősebben késztetnék a haladásban, hiszen egy
barátságnak azért erős ösztönző ereje van.
Ha
az oktatás minőségének kontrollját nem
érdemjegyekben (mely valójában egy leminősítés, vagy attól való
félelem) mérnénk, továbbá a diákok és a szülők előtt nyilvánvalóvá
lenne téve az, hogy a gyerekek eltérő képességei miatt nem törvényszerű
egyforma sebességgel haladniuk, hanem a legfontosabb kívánalom a
tanulásban szerzett sikerélménye és ugye az ezzel járó öröm,
akkor ez tudatosulna gyerekben, szülőben, pedagógusban, azaz a
társadalomban, így sokkal kevesebb energiával sokkal több eredményt
érhetnénk
el. Ugyanúgy, ahogy egy gépezet esetén, a cél az adott
energiamennyiségből a legnagyobb hatásfokot elérni.
Hasonlítana
ez a módszer a magántanulói formára. Persze nem a mai iskolai modellre
feszített, élsportolóknál működő magántanulói képzésre gondolok, hiszen
nincs nagy különbség a két képzési forma között, ha az ütemezését és a
számonkérési rendszerét vizsgáljuk. A pontosabb elképzeléshez nézzük
meg, hogyan képezték az előző századokban az arisztokraták (nemesi
címmel rendelkezők) a gyerekeiket. Anyagi lehetőségeik megengedték,
hogy magántanárok járjanak hozzájuk. Elképzelhető, hogy a képzés tempója
a gyerek teljesítőképességéhez igazodott. Így tanultak meg ifjú korukra - egyebek mellett - ezek a kis
arisztokrata palánták például 3-4
nyelven is beszélni.
Nem olyan régi az oktatási rendszer, mint azt
elsőre gondolnánk. Pár száz éve még a felnőtt lakosság írástudatlan
volt, ami egyenes következménye volt annak, hogy nem volt alapfokú
oktatás működtetve. A feli smerés,
hogy erre szükség van, talán annak tudható be, hogy ha a gyerek
iskolában tartózkodik, akkor mindkét szülő munkájából profitálhatott az
adott időszak felső kasztja. Persze az is kívánatos volt, hogy
felemelkedhessenek az alsóbb rendű emberek közül az igazán tehetségesek
(felfogásom szerint ezalatt a szorgalmas, koncentrációra képes gyereket
kell érteni), hiszen ezekre a jobb képességű emberekre is szüksége volt
az elitnek. Saját gyerekeikkel nem tudták ugyanis betölteni az összes
magasabb funkcióval járó hivatást, illetve az arisztokratáknak sem
voltak ám csupa okos és szorgalmas gyerekeik. A sors ebben a
megvilágításban is igazságosnak bizonyul, hiszen sem az egészség, sem
az értelem nem kizárólagos kaszti tulajdonság. Sőt a belterjesség
miatt bizonyítottan az elitnek ezen a téren hátrányt is kell
elszenvedni.
Ha túl forradalmi elképzelés, amit itt megfogalmaztam, azért mégis
érdemes lenne például megpróbálni a magán nyelvoktatás területén ezt a
módszert. Jelenleg itt sem a gyerek érdeke az első, hanem az oktató
minél stabilabb óraszám kimutatása, azaz a havi óraösszegzése, a minél
jobban kitöltött napi időtervének a teljesítése. De mi volna akkor, ha
a következő alkalom időpontja nem lenne megbeszélve, hanem csak
azután lenne egyeztetve, miután a diák úgy érzi, hogy megtanulta az
anyagot, s elküldte elektronikusan a házi
feladatokat.
Hiszem, hogy sokkal több élvezetet jelentene ez diáknak és tanárnak
egyaránt. Abban is hiszek, hogy egy jól kommunikált értékrend mentén
nem jelentene poblémát a lógás, a kibújás, a hazudozás. És tényleg.
Lehet, hogy a hazugságra könnyen hajló ember talán éppen a szorongó
diákévei alatt teszi alaptulajdonságai egyikévé ezt a gyalázatos emberi
minőséget?
Egy alkalommal tettem egy javaslatot az egyik osztályfőnök-pedagógus ismerősnek a következők szerint: Válassza ki az osztály leggyengébb eredményeit hozó tanulóját, s az ő dolgozatait ne piros színű tollal, hanem
zöld szövegkiemelővel javítsa. Hagyja a buta válaszait figyelmen kívül, s persze ne alkalmazza az óriási
piros hiányjeleket. Ehelyett ha talál benne értékelhető választ, azt emelje
ki zöld, azaz egy barátságos tónusú színnel. Lehet, hogy az első
dolgozat nem lesz “bezöldülve”. De hiszem, hogy a következő már jobban,
s később egyre jobban fog sikerülni. El kellene már végre felejteni a repertoárból
ezeket a drasztikus, erőszakos színű és agresszív jelentéstartalmú
szimbólumeszközöket!
Fenti gondolataimat alátámasztja egy megtörtént eset.
Olvastam
valahol egy kísérletről, ahol egy szakértői csoport megjelent egy
iskolában azzal a céllal, hogy tesztlapokat töltessenek ki egy
kiválasztott osztály diákjaival. Állításuk szerint ez alapján meg
tudják állapítani,
hogy mely tanulóból várható, hogy kimagasló eredményeket
fog produkálni a későbbiekben. Meg is történt a teszt kitöltése, majd a
kiértékelés. Rá is mutattak néhány gyerekre, hogy ők jöttek ki pozitív
eredménnyel. Évekkel később igazolódott - dokumentálható módon - a
módszer, mivel ezek a diákok valóban magasabb eredményeket értek el a
későbbi
tanulmányaik során, mint az osztályuk átlaga. A kísérlet valójában
ekkor fejeződött be, ugyanis a teszt készítői elárulták, hogy nem volt
semmilyen kiértékelés, csupán találomra húztak pár tesztlapot, s ennek
alapján nevezték meg a gyerekeket. Ez is azt igazolja, hogy a fejlődés
legerősebb motorja a motiváció. Jelen esetben a gyerekek valóban
elhitték, hogy többre képesek, a tanáraik is így álltak hozzájuk. Ezért
hiszem azt, hogy egy jelesebben működő módszerrel több eredményt
érhetünk el, mint a ma működtetett rendszerünkkel. S talán
nagyságrendekkel kevesebb energiabefektetés árán leszünk képesek egy
erősebb jövőbeli generációt felnevelni.
|