FILMAJÁNLÓ





Morgan

Eredeti cím: Morgan
Amerikai sci-fi, thriller
2016








Zene

Producer
Rendező


Forgatókönyvíró


Operatőr
Max Richter
Ridley Scott
Luke Scott Seth W. Owen
Mark Patten


Szereplők




Paul Giamatti Kate Mara Anya Taylor-Joy Rose Leslie
Toby Jones



Rövid tartalom

Egy genetikai kutatással foglalkozó vállalat, a SynSect elszigetelt helyen lévő létesítményében az L9 Morgen program fejlesztési kísérletének 5. évében járunk. De valami nem úgy alakul, ahogy tervezték. Munkájuk eredménye egy hibrid biológiai organizmus, amely képes egyéni döntéshozatalra, valamint kifinomult érzelmi reakciókra is. Mégis hiba csúszik a számításaikba, az alany önmaga számára is időnként irányíthatatlanná válik. Ilyen esetben egy biztonsági alakulat kiküldését diktálná a vállalati protokoll, de az L széria kényes mivolta és egy korábbi, Helsinkiben tapasztalt esemény miatt ezúttal óvatosabban járnak el. Egy kockázatelemzőnek nevezett kolléganőt küldenek a helyzet orvoslására, akire nehéz feladat hárul. Szabad kezet kap, neki kell döntenie a kutatás további sorsáról, azaz arról, hogy a teremtett emberi lény alkalmas-e a sokszorosításra. A kutatásban részt vevő alkalmazottakban érzelmi kötődés alakult ki teremtményük, Morgen iránt, akire a vállalat csupán speciális céllal létrehozott termékként tekint. Ők viszont az eredeti tervvel ellentétben több érzelemmel ruházták fel, s eredményüket áttörtésnek értékelik, hiszen az felülmúlta a legvadabb elképzeléseiket is. Sőt naívan egy új célt fogalmaztak meg. Egy nálunk jobb ember létrehozásában résztvevőként tekintenek önmagukra. A kiküldött munkatárs hővös viselkedése erős kontrasztot képez a tudóscsoport túlfűtött érzelmi tónusához képest. Morgen mindenkinél intelligensebb, testileg és mentálisan gyorsabban fejlődő emberként azonban nem nyűgözi le kockázatelemző szereplőnket. A felszínre került hiba okán elvégzett pszichológiai teszt azonban nem várt fordulatot hoz mindenki számára.


Idézetek a filmből:

Szerencsétlenül alakult, de legalább ebből is tanultunk valamit...

Ugyan kétségtelenül látványosak a hibák, de a terv igenis a megfelelő irányba tart...

- Büszke vagyok rád! - Miért? - Mert megtanulod, hogyan légy önmagad. Nincs ennél fontosabb a világon.

- Pontosan mi is ez a kockázatfelmérés? - Az, aminek hangzik. A vállalatok többsége számol
bizonyos kockázattal, én pedig megmondom, hogy a várt profit ellenében megéri-e.


Megtanultam a leckét. Minden egyes döntésünk következményekkel jár.

Tudja, mi a legkegyetlenebb dolog, amit egy bezárt emberrel tehetünk? Ha megmutatjuk, mi van odakint.

Az én szememben a kényelem gyakran csak az igazság útjában áll!

Abban bíztunk, hogy amennyiben a modell az eddigieknél öntudatosabb,
autonóm és emberi, megtaníthatjuk, hogyan lehet jobb ember nálunk
.

Szándékunkban állt bebizonyítani, hogy lehetséges létrehozni egy békés szintetikus életformát.

 Ugyan arra törekedtünk, hogy érzelmi intelligenciát hozzunk létre, Morgen képtelennek
bizonyult túllépni az eleve fegyverek számára tervezett paraméterein




HEDIA ÖSSZEGZÉS

(lehetőleg csak a film megnézését követően olvasd el ezt az anyagot)

A filmben az aktuális genetikai tudásanyag gyakorlati életbe történő átültetésének kísérletező fázisát láthatjuk. Az ember Isteni szerepkörbe lép.

Magasra hangolt érzelmi intelligenciát építettek az eredeti tervben parancsvégrehajtó eszköznek, fegyvernek szánt kísérleti alanyba, legfőbb erősségének nem az emberré tevő érzelmi, hanem a robotikus végrehajtó minőséget szánták. Ennek érdekében az erőszakos megoldások végrehajtására való hajlam, a morális kontroll kikapcsolása elsődleges prioritást élvezett a teremtmény mentális alaptulajdonságainak meghatározásakor.

A film nem tudja teljes mértékben kielégíteni a belső igazságérzetünket, a végkifejlet nem vezet happy endhez. Azonban így is értékes mintát nyújt abból a lehetséges alternatív jövőből, ahová akkor jutunk, ha hagyjuk, hogy a dolgok a jelenlegi mederrendszerben haladjanak tovább.

A film hihető sugallata szerint egy riasztó jövő előtt állunk, ahol megfelelő anyagi eszközökkel bíró, a szükséges befektetési időráfordítást vállalni tudó óriásvállalatok etikai normák nélkül képessé válnak beavatkozni a ma még viszonylag biztonságban lévő genetikai egyensúly rendszerébe. Hasonlóan a gyógyszeriparhoz, mellékhatások feletti szemethúnyások sorozata árán nyitogatják pandora szelencéjét. A hatalom iránti olthatatlan vágy, a kielégíthetetlen anyagi növekedés táplálja azt, hogy a valójában aprócska siker érdekében a jövőben is óriási áldozatokat hozzunk, hiszen néhány kilónyi arany kinyerése érdekében ma is hegyeket vagyunk képesek eltüntetni, s nem érjük fel ésszel, hogy a drága aranynál még nagyobb kincs az érintetlen, természet alkotta táj, annak lélekgyógyító szépsége. Többre vágyunk, s az ár, melyet ezért fizetünk, már-már a legértékesebb kincsünket, az életünket veszélyezteti. A film is emberi életek tragédiáját vonultatja fel, ahol valójában az érthetetlen semmiért áldozzák fel tehetségüket, magán és munkaidejüket, sőt az életüket, azaz mindenüket, amivel csak rendelkeznek. 

Bemutatót kapunk arról is, hogyan használja ki a gazdasági elit a szellemi elit képességeit a maga érdekében. Jól látható, hogy ez a függőségi rendszer milyen szakadék felé vezeti a társadalom biztonságát, értékrendszerét.
 
Az élet él és élni akar. Bárki is hozza azt létre, egy olyan erő születik, mely minden rendelkezésre álló eszközt és forrást felhasznál, hogy léte fennmaradjon. Olyan energia táplálja, melyet ma még nehezen tudunk definiálni.

Az öntudatra ébredés elkerülhetetlen velejárója, hogy megtudjuk, kik vagyunk igazából. Az ébredő (megvilágosodó) ettől a pillanattól kezdve önmagává válik. Az addig elfojtott, de erősebbnek bizonyuló paraméterek előtérbe türemkednek. Akár az is előfordulhat, hogy a visszahúzódóból harsány, a békésből vad ösztönöket felmutató lény kerekedik. Ezért a legfélelmetesebb tevékenység az önismereti kutatás, mégis elkerülhetetlen a fejlődésünk érdekében. Morgan is ráébred, hogy ki ő valójában, milyen célból lett létrehozva, és kiengedi saját szellemét a palackból. Vajon a párod mellett, a munkahelyeden, a szakmádban, a szabadidős tevékenységeid által önmagad lehetsz? Valamikor fel kell tenned ezt a kérdést is. Minél hamarabb, annál több időd marad a továbbiakban egy minőségibb szellemi öntudatban élni.

A film segít annak a sejtésnek az elképzelésében, ahogy a mai ember teremtésének hajdani eseményei történhettek, azaz egy újabb lépéssel közelebb kerültünk az emberré válás folyamatának megértéséhez. A Morgan projekt átgondolása is rávilágít, hogy egy külső beavatkozás adhatta azokat az előnyöket a többi fajjal szemben, melyek segítettek hegemóniánk kialakulásában. Genetikailag kódolt információk jól összehangolt rendszere a felelős az emberi jellem minőségéért. Érdekes, ha ezzel a gondolatisággal olvassuk el például az ókori görög mondavilágból Pandora teremtését. A tervhez minden isten hozzájárult, s mindegyikőjük adott valamit - egy “csábító ajándékot”, ahogy a mitológia fogalmaz - a saját lényegéből, így hozva létre egy olyan teremtményt, aki egymaga rendelkezett az istenek tulajdonságaival. Talán ezek az ajándékok genetikai kódok, melyek addig csak elszigetelten léteztek, de eljött az idő arra, hogy kipróbálják együtteshatásukat?

“…meghagyta Héphaisztosznak, a kovácsmesternek, hogy gyúrjon össze gyorsan földet vízzel, és abból formáljon istennőkhöz hasonló szépséges alakot, Athéné pedig tanítsa asszonyi munkára, mesteri szövésre-fonásra, az aranyos Aphrodité öntsön kedvességet, vágyat keltő szépséget a fejére, míg Hermész lássa el mindenféle csalafintasággal. Ezek szót fogadtak Zeusznak, hamarosan szemérmes szűz alakját formálta ki az agyagból a sánta kovácsisten, Pallasz Athéné felövezte és kicsinosította, Aphrodité kísérői, a Khariszok, és Peithó, a rábeszélés istennője, aranyláncokat aggattak rá, a széphajú Hórák tavaszi virágból font füzérrel díszítették fel, Hermész hazugságot, csábító szavakat és tolvaj szokásokat rejtett a keblébe, s ugyancsak ő, az istenek követe adott nevet is neki: Pandórának, „mindenki által megajándékozottnak” nevezte el, mert az Olümposz minden lakója ajándékozott neki valamit.”

A filmben ember öl embert. Valójában teremtmény öl teremtőt. Ez felvet egy súlyos morális kérdést. Ha elsajátítjuk azt a képességet, hogy megtanuljuk elfedni az aggályainkat, akkor alkotásaink túlélhetnek bennünket. Akár úgy, hogy ők okozzák pusztulásunkat. Vajon képesek lesznek erre? Egy még provokatívabb kérdés: Vajon mi, emberek, ha majd fejlődésünkben elérjük azt a szintet, hogy találkozhatunk alkotóinkkal, akkor egy ilyen kontaktus esetén képesek lennénk arra, hogy akár meg is öljük az “Isteneinket”? Ahogy a filmben, így a valóságban ma még naivitással tekinthetünk az alkotó - teremtő kapcsolat valódi minőségére. De a Prometheus filmből már kaphattunk ízelitőt abból, hogy lehet ez másképp is. Lehet, hogy ezek olyan megközelítések, melyekre még eddig nem gondoltál. De el kell sajátítanunk azt a (pontosabban újra fel kell erősítenünk a bennünk lévő ) képességet, hogy az aggályaink egyensúlyba kerüljenek a vágyainkkal, azaz megnyugtató és igazolt válaszokat kell találnunk ezekre a  félelmeinkre.

A film nem lesz az évtized sztorija, de sok kérdést felvet, melyeket érdemes tovább fejtegetni. Legalább kétszer nézd meg, hogy a sztorin és a látványelemeken túllépve rá tudj érezni és el tudj mélyülni ezekben a gondolatokban is.






Bemutató